Jaarstukken 2018

Onderhoud kapitaalgoederen

Gebouwen

Kerncijfers
Openbare dienst (gemeentehuis, gemeentelijke gebouwen, poorten, etc.)                                 27 stuks
Onderwijs                                                                                                                                    16 stuks

Gemeenschapscentra (4 in eigendom, 9 eigendom stichting)                                                       13 stuks

Beleid
De gemeente Hulst heeft circa 50 gebouwen en bouwwerken in eigendom. Deze gebouwen variëren in grootte en worden voor diverse doeleinden gebruikt en ingezet. Het betreft gebouwen voor de gemeentelijke organisatie, sportaccommodaties, schoolgebouwen, gebouwen voor sociaal culturele doeleinden (dorpscentra), monumenten en gebouwen voor algemeen gebruik.
In 2013 is het beleidsplan onderhoud gemeentelijke gebouwen 2014-2018 vastgesteld. Hierin is het beleid van de gemeente Hulst vastgesteld ten aanzien van beheer en onderhoud van gebouwen. Hierbij is rekening gehouden met alle wettelijke eisen rondom gebouwenbeheer. Dat betekent dat er naast onderhoud- en energiebeheer ook aandacht geschonken wordt aan brandveiligheid, volksgezondheid, milieu en Arbo. Dit heeft tot gevolg dat niet alleen de technische levensduur van gebouwen doorslaggevend is, maar dat ook niet materiële zaken (gezondheid, veiligheid en milieu) meespelen in de besluitvorming.

Op dit moment wordt gewerkt aan het nieuwe beleidsplan gebouwen. Er zal een applicatie in gebruik worden genomen waarin het beheer van de gebouwen gestructureerd kan worden ingepland. Tevens zal een deel van de gebouwen worden geïnspecteerd om de onderhoudsplanning te actualiseren.  In het nieuwe beleidsplan zal nadrukkelijk aandacht worden besteed aan de verduurzaming van de gemeentelijke gebouwen.

Ten aanzien van de schoolgebouwen is de verantwoordelijkheid voor onderhoud overgeheveld van gemeenten naar scholen. De gemeente is alleen nog verantwoordelijk voor nieuwbouw. De nieuwbouw te St. Jansteen is gerealiseerd als multifunctionele accommodatie. Het beheer van dit gebouw is daardoor bij de gemeente gebleven.
Voor de gebouwen die eigendom zijn van derden (voornamelijk gemeenschapscentra) heeft de gemeente formeel geen onderhoudsplicht. Wel wordt indien nodig budget gereserveerd voor het verstrekken van subsidie voor groot onderhoud. Deze accommodaties zullen worden betrokken bij het nieuw op te stellen accommodatiebeleid.

In 2018 heeft de gemeente eigendom en exploitatie van Den Dullaert overgenomen. Op basis van de thans beschikbare onderhoudsplanning zijn hiervoor middelen aan de reserve onderhoud toegevoegd. Ook is een investeringskrediet beschikbaar gesteld om het achterstallig onderhoud aan het gebouw weg te werken en de inrichting zodanig aan te passen dat het gebouw weer functioneel en bruikbaar wordt.

Financieel Kader
Bij opstellen van het beheerplan is de dotatie aan de reserve onderhoud gebouwen op voldoende niveau gebracht om het geplande onderhoud in de toekomst te kunnen uitvoeren. Voor de planning zoals deze momenteel is vastgesteld zijn in de reserve voldoende middelen beschikbaar. Aan de hand van het nieuwe beheer- en beleidsplan gebouwen zal het financieel kader mogelijk moeten worden bijgesteld.

Ontwikkelingen  
In het kader van een doelmatige bedrijfsvoering wordt bekeken welke gebouwen op termijn afgestoten kunnen worden. Uit het op te stellen accommodatiebeleid zullen ook voor het beleids- en beheerplan gebouwen gevolgen kunnen voortvloeien. De ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid zullen eveneens gevolgen hebben voor het beheerplan gebouwen.

ga terug