Jaarstukken 2018

Overzicht van baten en lasten

Taakvelden Verkeer, Vervoer en Openbare Ruimte

Taakvelden (bedragen * € 1,-)

Begroting na wijzigingen Lasten

Begroting na wijzigingen Baten

Werkelijk Lasten

Werkelijk Baten

Begraafplaatsen en crematoria

125.653

78.000

87.005

91.308

Economische havens en waterwegen

118.708

39.300

100.674

37.658

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

1.587.780

3.800

1.605.111

9.447

Openbaar vervoer

15.000

-

3.468

-

Parkeerbelasting

98.500

753.500

130.543

889.072

Parkeren

10.000

-

3.325

-

Verkeer en vervoer

4.229.652

100.400

4.028.388

132.108

Saldo taakvelden

6.185.293

975.000

5.958.514

1.159.593

Begraafplaatsen en crematoria
De lagere lasten voor begraafplaatsen worden voor een groot deel veroorzaakt door de renovatie van de grafmonumenten op de begraafplaats Zoutestraat die nog niet is gestart (€ 43.500). Daarnaast zijn de kosten van Dethon voor het onderhoud van groen op de begraafplaats verantwoord op het taakveld onderhoud openbaar groen (€ 20.000) en zijn er 2 facturen waarvoor nog te betalen bedragen waren opgevoerd in 2017 alsnog in de jaarrekening 2017 verwerkt (€ 10.000). Daar staat tegenover dat de dotatie aan de voorziening begraafplaatsen ad € 35.000 niet was geraamd. De opbrengsten in 2018 zijn hoger door het vrijvallen van de claim op de voorziening voor het visiedocument.

Economische havens en waterwegen
De lasten op het taakveld economische havens en waterwegen zijn ongeveer € 18.000 lager door het doorschuiven van het onderhoudswerk aan de gordingen naar 2019.

Openbaar groen en (openlucht) recreatie
De lasten op het taakveld openbaar groen en (openlucht) recreatie zijn hoger door de hogere kosten voor inhuur van hoogwerkers voor onderhoud aan hoge bomen (€ 17.000) en door het verantwoorden van het groenonderhoud op de begraafplaatsen op dit taakveld (€ 20.000). Daarnaast zijn er verschillende kleinere over- en onderschrijdingen (per saldo ongeveer € 7.000 lagere uitgaven). De baten zijn ongeveer € 6.000 hoger, met name door het aan het waterschap doorberekenen, van de kosten van het groenonderhoud aan sloten en watergangen.

Openbaar vervoer
De lasten voor openbaar vervoer zijn lager dan voorzien door het beperkte gebruik van de buurtbus.

Parkeerbelasting
In 2018 hebben we meer uitgaven gehad voor het innen van de naheffingsaanslagen. Dit had te maken met alsnog innen van vorderingen uit 2017 die vanwege omissies in de verdragen tussen Nederland en België nog openstonden. Dit heeft het gewenste resultaat gehad. De nog openstaande vorderingen zijn grotendeels geïncasseerd en leiden tot een netto voordeel. De totaalopbrengst ad. € 889.000 bestaat uit parkeeropbrengsten (automaten), vergunningen en naheffingsaanslagen. De parkeeropbrengsten zijn overigens ten opzichte van 2017 gedaald met € 88.000 naar € 447.000.

Parkeren
De lasten voor de ANWB wegwijzers op het taakveld parkeren zijn bijna € 7.000 lager dan geraamd.

Verkeer en vervoer
Op het taakveld verkeer en vervoer zijn de belangrijkste afwijkingen de onderschrijding op de lasten van openbare verlichting (€ 133.000). Door problemen bij Citytec (die vervanging en onderhoud van de openbare verlichting uitvoert) is grote achterstand ontstaan bij de uitvoering van opdrachten. Daarnaast zijn een aantal vervangingen in de civieltechnische projecten opgenomen en leidt de besparing op energiekosten tot lagere lasten. De doorberekening van het OV bureau is lager dan geraamd omdat de extra opdracht die in de voorjaarsnota werd geraamd niet is uitgevoerd.
De lasten voor groot onderhoud wegen zijn fors lager (€ 92.000), met name door onderuitputting op de kapitaallasten en een aantal kleinere afwijkingen ten opzichte van de ramingen. Klein onderhoud wegen is ongeveer € 38.000 duurder dan voorzien, met name als gevolg van hogere doorbelasting van personeelskosten en hogere lasten voor het opschonen van bermsloten voor het waterschap. De lasten voor reiniging van wegen zijn ongeveer € 13.000 lager, met name als gevolg van lagere lasten voor het afvoeren van vuil. De lasten voor het maken van opritten voor particulieren zijn ongeveer € 13.000 hoger dan geraamd. Daar staan echter hogere inkomsten van € 12.000 tegenover. Diverse kleinere afwijkingen leiden nog tot een voordeel van € 9.000.
Verder zijn de opbrengsten hoger als gevolg van hogere schadeverhaal in de openbare verlichting ad € 12.000 en diverse kleinere afwijkingen tot een bedrag van € 8.000.