Taakvelden (bedragen * € 1,-) | Begroting na wijzigingen Lasten | Begroting na wijzigingen Baten | Werkelijk Lasten | Werkelijk Baten |
Arbeidsparticipatie | 1.152.976 | 70.000 | 1.045.434 | 57.288 |
Begeleide participatie | 4.044.918 | - | 4.266.089 | 5.527 |
Geëscaleerde zorg 18- | 4.652.564 | - | 835.889 | - |
Geëscaleerde zorg 18+ | 117.000 | 70.000 | 33.805 | 38.758 |
Inkomensregelingen | 5.612.466 | 5.303.505 | 6.055.842 | 5.367.724 |
Maatwerkdienstverlening 18- | 1.049.156 | - | 5.855.289 | - |
Maatwerkdienstverlening 18+ | 5.398.435 | 500.000 | 4.173.973 | 399.335 |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 527.710 | - | 499.757 | 31.803 |
Samenkracht en burgerparticipatie | 3.331.938 | 114.500 | 3.178.892 | 86.634 |
Volksgezondheid | 1.172.701 | - | 1.136.581 | - |
Wijkteams | 308.120 | - | 265.856 | 6.000 |
Saldo taakvelden | 27.367.984 | 6.058.005 | 27.347.407 | 5.993.069 |
Eén van de omvangrijke programma’s binnen de begroting is het programma Sociaal Domein. Binnen dit programma wordt een totaal aan lasten verantwoord van ruim € 27.300.000. Het totale positieve verschil op de lasten bedraagt € 21.000, oftewel een te verwaarlozen afwijking ten opzichte van begroting.
Onder dit deel van de programmabegroting worden o.a. verantwoord: Jeugdzorg, WMO, Participatiewet, minimabeleid, maatschappelijke zorg, exploitatie dorps- en gemeenschapshuizen, preventieve gezondheidszorg (GGD), enz.
De overschotten/tekorten op de onderdelen Jeugdzorg, WMO en Participatiewet worden verrekend met de reserve sociaal domein.
Arbeidsparticipatie
Op de lasten is een positief voordeel behaald van € 108.000. Dit komt met name door de bedrijfsvoering. Er heeft minder inhuur van personeel plaatsgevonden. Ondanks dit voordeel is de gemeentelijke netto-investering ruim € 300.000 geweest, dit bovenop de rijksinkomsten van ruim € 200.000.
Begeleide participatie
In dit onderdeel worden met name de lasten van de vroegere Wet sociale werkvoorziening (WSW) verantwoord (Dethon). Er is een nadeel op de lasten van afgerond € 220.000. Deze heeft met name betrekking op de exploitatie van Dethon (€ 200.000, exclusief onkruidbestrijding). De doorbetaling van de huidige rijksmiddelen (participatiewet) is lager dan voorheen onder de WSW.
Jeugdzorg
Jeugdzorg bestaat uit de taakvelden geëscaleerde zorg 18-, Maatwerkdienstverlening 18- en wijkteams. Per saldo is er op deze taakvelden voor afgerond € 6.957.000 aan lasten verantwoord, begroot aan lasten was
€ 6.010.000. Een overschrijding van € 947.000. De werkelijke rijksinkomsten voor het onderdeel jeugdzorg waren voor 2018 afgerond € 4.500.000, ten opzichte van de eerder genoemde lasten van € 6.957.000. Dit betekent een netto bijdrage van de gemeente van circa € 2.457.000 voor 2018.
In de begroting was rekening gehouden met een tekort van € 1.510.000. Het te verklaren verschil bedraagt hiermee € 947.000. Dit betreft voor circa € 817.000 zorg in natura, voor circa € 40.000 vervoersvergoedingen en bedrijfsvoeringsuitgaven in de toegang € 90.000.
WMO
Dit onderdeel bestaat uit de taakvelden geëscaleerde zorg 18+, maatwerkdienstverlening 18+ en maatwerkvoorzieningen.
Per saldo is op deze taakvelden voor afgerond € 4.708.000 aan lasten verantwoord, begroot aan lasten was € 6.042.000. Een voordeel van € 1.334.000.
WMO dagbesteding/begeleiding
In de begroting was rekening gehouden met stelposten voor beschermd wonen € 160.000, risico nieuwe aanbieders/onvoorzien € 150.000. Deze stelposten zijn niet nodig geweest. Daarnaast is door de zorgaanbieders minder aanspraak gemaakt op innovatiemiddelen ad. € 168.000. Ook is op de PGB's minder aanspraak gemaakt ad. € 110.000. Ten slotte is op er zorg in natura bedrag over van afgerond € 300.000. Dit is het verschil tussen de door de zorgaanbieders geleverde zorg en betaalde voorschotten. Overigens bedroeg het verschil tussen het toegekend jaarbudget aan de zorgleveranciers en de productie € 400.000.
WMO huishoudelijke hulp
In de begroting was rekening gehouden met stelposten voor innovatie en onvoorzien van circa € 150.000. Daarnaast is op de PGB's minder aanspraak gemaakt ad. € 25.000. Ten slotte is er op de zorg in natura ten opzichte van de begroting € 245.000 over.
WMO overig
De uitgaven voor woonvoorzieningen gehandicapten en de vervoersvoorzieningen zijn € 60.000 nadelig. Op de bedrijfsvoering voor dit onderdeel is een voordeel behaald van € 24.000, welke met name betrekking hebben op het inkopen van adviezen ter ondersteuning van de zorgvragen. De gemeentelijk bijdrage aan de uitvoeringsinstantie de Kredietbank West-Brabant in het kader van schuldhulpverlening zijn € 62.000 lager.
Op het onderdeel WMO worden naast lasten ook baten verantwoord, met name de eigen bijdrage van de cliënten. Op deze baten via Centraal Administratiekantoor (CAK) is een nadeel gerealiseerd van € 180.000. Ook is er een nadeel ten opzichte van de begroting op het onderdeel beschermd wonen van € 30.000. Daarnaast zijn er voordelen gerealiseerd, waaronder € 80.000 voor in rekening gebrachte diensten aan derden, regresvergoedingen € 17.000 en overige voordelen ad. € 13.000.
Inkomensregelingen
Op de lasten is een negatief resultaat behaald van € 440.000. Dit wordt met name veroorzaakt door de uitvoering van de participatiewet (voorheen bijstand). Dit voor ruim € 317.000 aan uitkeringen en € 175.000 aan extra lasten voor de uitvoering hiervan. De overige verschillen betreffen de onderdelen Bijstandsverlening Zelfstandigen (BBZ) en minima-/kwijtscheldingsbeleid.
Het stringente beleid met betrekking tot debiteuren heeft tot een voordeel op de baten geleid.
Samenkracht en burgerparticipatie
Voor huisvesting statushouders worden in de begroting stelposten opgenomen. Behalve door de eigen bedrijfsvoering, vindt de uitvoering plaats in samenwerking met Vluchtelingenwerk Nederland en Hulst voor Elkaar. Op deze stelpost is een voordeel behaald van ruim € 123.000, te onderscheiden in woonlasten en subsidie.
In 2018 heeft de gemeente de exploitatie/renovatie van den Dullaert op zich genomen. Gedurende een groot deel van afgelopen boekjaar was den Dullaert gesloten. Dit vanwege aanzienlijke renovatiewerkzaamheden. Conform de gemeentelijke richtlijnen voor onderhoud zijn enkel de uitgaven voor de keuken, dak, installaties, etc. geactiveerd. Alle overige achterstallig onderhoud zijn op dit taakveld verantwoord. Dit evenals het exploitatieverlies over 2018. In totaal bedraagt dit een incidenteel nadeel op met name de huurinkomsten (voormalige bibliotheekruimte) van € 60.000. Daarnaast is in 2018 een investeringskrediet beschikbaar gesteld voor de renovatie van den Dullaert. Per einde boekjaar resteert hier nog een krediet van ruim € 285.000. De verwachting is, dat dit krediet in de toekomst niet geheel benodigd zal zijn.
Daarnaast worden op dit taakveld ook uitgaven verantwoord voor onderhoud aan dorps- en wijkcentra. Conform goed beleid worden eerst financiële middelen gevraagd voordat tot uitvoering wordt overgegaan. Het kan dan ook gebeuren dat uitvoering plaatsvindt in een ander boekjaar. De gereserveerde middelen ad. € 40.000 zijn dit jaar niet uitgegeven en blijven beschikbaar voor uitvoering in 2019.
Ten slotte zijn er nog enkele andere verschillen te noemen zoals bijvoorbeeld afrekening collectief vervoer (negatief) en op een aantal subsidies zoals dagbesteding, coördinerend ouderenwerk en gemeenschapscentra (positief).
Volksgezondheid
Op dit onderdeel is een voordeel van € 36.000 gerealiseerd. Met name komt dit voordeel door de bedrijfsvoering.