Jaarstukken 2018

Overzicht van baten en lasten

Taakvelden Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien

Taakvelden (bedragen * € 1,-)

Begroting na wijzigingen Lasten

Begroting na wijzigingen Baten

Werkelijk Lasten

Werkelijk Baten

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

-

40.202.871

-

40.280.392

Belastingen overig

421.535

1.120.000

425.413

1.155.963

Economische promotie

-

297.100

-

279.887

Overhead

9.841.840

64.896

9.147.004

92.969

Overige baten en lasten

-

-

-

-

OZB niet-woningen

-

1.418.248

-

1.409.182

OZB woningen

-

2.889.883

-

2.890.435

Treasury

-240.711

121.893

-71.385

150.992

Saldo taakvelden

10.022.664

46.114.891

9.501.032

46.259.820

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Per saldo zijn de ontvangen middelen uit het gemeentefonds ruim € 77.000 hoger dan in de begroting 2018 was geraamd na alle wijzigingen. De belangrijkste oorzaak hiervan was de nabetaling over 2017 van het uitwerkingsakkoord verhoogde asielinstroom. Daarnaast is in de decembercirculaire een verschuiving met € 12.500,- van de middelen voor armoedebestrijding van 2019 naar 2018 verwerkt.

Belastingen overig
De baten precariobelasting zijn hoger als gevolg van diverse bouwwerkzaamheden in de binnenstad ad. € 26.000.

Economische promotie
Onder dit taakveld worden de baten van de forensen- en toeristenbelasting verantwoord. De baten op dit taakveld zijn € 17.000 lager dan geraamd. Met name de baten forensenbelasting zijn hier debet aan. Daar staat tegenover, extra opbrengsten toeristenbelasting ad. € 9.000.

Overhead
Onder dit taakveld worden tal van bedrijfsvoeringsuitgaven verantwoord, zoals griffie, ict, huisvesting, P&O, financiën, management, enz. Qua omvang bedraagt dit taakveld begroot € 9,8 mln. In totaliteit is er sprake van lagere/uitgestelde uitgaven voor ruim € 700.000. Een nadere uitwerking van dit positieve verschil volgt hieronder.

Huisvesting
De onderhoudslasten aan het Stadhuis en de Gemeentewinkel bedragen € 171.000 lager dan geraamd (cv ketels, airco's, etc.). Dekking van deze lasten was voorzien vanuit de reserve onderhoud gebouwen. Door het uitstel van het onderhoud heeft er ook geen onttrekking aan de reserve plaatsgevonden.

ICT
De aanschaf/licentiekosten van de hard- en software alsook de netwerkkosten zijn € 111.000 lager dan geraamd. Dit is evenzo voor de stelpost opleiding en verzekeringen ad. € 50.000. Daarnaast was in de begroting rekening gehouden met een investering in ICT-werkplekken. Deze investering heeft plaatsgevonden in 2019, derhalve in 2018 éénmalig een voordeel op de kapitaalslasten ad. € 38.000.

Overige bedrijfsvoering
Binnen de personele begroting wordt rekening gehouden met een fulltime bezetting. In de praktijk is sprake van diverse personele regelingen o.a. aanspraken op ouderschapsverlof, aankoop verlofuren, wachttijd invulling vacatures, generatiepact en dergelijke. Per saldo leidt dit tot een voordeel van € 235.000. Andere voordelen die te onderscheiden zijn, betreffen inkoop diensten derden (btw, etc.), reis- en verblijfskosten voor in totaal € 117.000.

Treasury
Onder dit taakveld worden met name de resultaten met betrekking tot rente verantwoord. Per saldo is er een voordeel gerealiseerd van € 200.000. Dit voordeel komt tot stand door vertraging in investeringsuitgaven, effectief treasurybeleid en gunstige marktomstandigheden. Het te verklaren verschil tussen begroting en rekening bedraagt € 137.000. Dit is een administratief verschil welk in de diverse programma's (o.a. Verkeer, vervoer en openbare ruimte, milieu, etc.) verdisconteerd zit. Uit de actualisatie van de berekening van de rentelasten volgt een percentage van € 1,27%, begroot was 1,5%.